آگهی های پزشکی
آگهی های پزشکی

مصرف سیگار کاهش و مصرف قلیان افزایش بارز داشته است

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در نشست خبری هفته ملی مبارزه با دخانیات:

مصرف سیگار کاهش و مصرف قلیان افزایش بارز داشته است

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف سیگار کاهش و مصرف قلیان افزایش بارز داشته است، گفت: تغییر رویکرد استفاده از مواد دخانی و مصرف قلیان نگران کننده است، برخی مردم با عوارض آن آشنا نیستند و به استعمال قلیان به عنوان تفریح نگاه می ‌کنند.

به گزارش وبدا، دکتر جعفر جندقی، در نشست خبری به مناسبت “هفته ملی مبارزه با دخانیات”، اظهار کرد: دخانیات، مبحث طولانی داشته و دارد که به علت سود سرشاری که به صنایع دخانی سرازیر می کند، این صنایع از لحاظ فرهنگی مصرف آن را به گونه ‌ای جلوه می ‌دهند که گویی اتفاق خاصی رخ نمی ‌دهند که اینها ترفندهای صنایع دخانی برای عادی سازی مصرف دخانیات است. برای مثال، تولید سیگار لایت یا کم ضرر، از این دست ترفندها است‌ که مصرف مواد دخانی را در بسیاری از کشورهای دنیا افزایش داده است.

تولید سالانه ۸۴ میلیون تن گاز گلخانه ‌ای حاصل از دخانیات

وی با بیان اینکه دخانیات نه تنها برای سلامت مردم به ویژه گروه‌ های پرخطر که برای سلامت محیط زیست هم مشکل آفرین شده است، تصریح کرد: سالانه ۸۴ میلیون تن گاز گلخانه‌ ای معادل دی‌ اکسید کربن حاصل از دخانیات تولید می ‌شود که می ‌تواند کره زمین را گرم کند و تغییرات اقلیمی رخ دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه سالانه حدود ۳.۵ میلیون هکتار زمین برای کشت توتون از بین می ‌رود، گفت: حاصل مصرف مواد سمی که برای کشت توتون استفاده می‌ شود، این است که موادی مانند آرسنیک یا سایر سموم وارد چرخه غذایی مردم می شود.

وی گفت: افرادی که توتون کشت می ‌کنند نیز دچار مشکل می ‌شوند، به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۴ در بنگلادش در طول یک سال، حدود ۲۱ میلیون دلار صرف معکوس کردن اثرات منفی خاک ناشی از کشت توتون شد. بیابان‌ زایی‌ های ناشی از کشت توتون در کشورهایی مانند برزیل، هند، کوبا و اردن مشهود است و اثرات محیط زیستی ناشی از کشت توتون فشار مضاعفی را بر منابع کمیاب و اکوسیستم های شکننده زمین تحمیل می کند. یک کشاورز توتون ‌کار به اندازه ۵۰ نخ سیگار، نیکوتین در روز جذب می ‌کند و این اثرات مخربی بر سلامت افراد دارد. بیماری تنباکوی سبز، نوعی مسمومیت با تنباکو است که از هر چهار کشاورز یک نفر به آن مبتلا می ‌شود.

افزایش 28 در صدی استعمال قلیان در گروه بالای 18 سال

دکتر جندقی عنوان کرد: در مطالعه استپس وزارت بهداشت سال ۱۴۰۰ مشخص شد که مصرف روزانه سیگار از ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی بالای ۱۸ سال در زنان از ۰.۹۳ درصد به ۰.۷۷ درصد رسیده است و به میزان ۱۷.۲ درصد کاهش داشته است. میزان کاهش در بین مردان در این گروه سنی حدود ۰.۵ بوده است و از ۲۰.۰۶ درصد به ۱۹.۹۵ درصد رسیده است. این نشان می ‌دهد که علیرغم همه تلاش های صنایع دخانی برای افزایش مصرف دخانیات، کاهش مصرف را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در مجموع 14.01 درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال هنوز دخانیات مصرف می کنند که ۲۵.۸۸ درصد را مردان و ۴.۴۴ درصد را زنان تشکیل می دهند.

دکتر جندقی خاطرنشان کرد: مبحث دیگر قلیان است؛ در مصرف سیگار کاهش مختصر و در مصرف قلیان افزایش بارز مصرف را داریم. مجموع آمارها  ۲۸ درصد افزایش مصرف قلیان را در گروه بالای ۱۸ سال را از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ را نشان می ‌دهد. تغییر رویکرد استفاده از مواد دخانی و مصرف قلیان نگران کننده است، در حالیکه برخی مردم با عوارض آن آشنا نیستند و به استعمال قلیان به عنوان تفریح نگاه می ‌کنند.

دروازه ورود به مصرف مواد دخانی، سیگار است

وی با بیان اینکه دروازه ورود به مصرف مواد دخانی، سیگار است، تاکید کرد: مصرف در افراد بین ۱۳ تا ۱۵ سال بسیار حساس است. شاید۹۰ درصد افرادی که سوء مصرف مواد دارند، ابتدا مصرف کننده سیگار بوده ‌اند. در این زمینه طرحی انجام شد و در زمان انجام طرح، ۱۰.۲ درصد نوجوانان مصرف کننده دخانیات بودند که ۷.۰۷ درصد دختران  و حدود ۱۲ درصد پسران بودند. قلیان کشیدن بیش از مصرف سیگار است. ۹.۰۲ درصد نوجوانان در زمان انجام طرح، مصرف کننده مواد دخانی تدخینی بودند که ۷.۰۱ درصد دختران و ۱۱.۶ پسران بودند.

وی در ادامه افزود: در مطالعه ای در سال ۱۳۹۵ در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال، ۱۰.۲ درصد از نوجوانان در زمان انجام مطالعه، مصرف کننده دخانیات بوده اند. ۵.۷ درصد از نوجوانان مصرف کننده قلیان، ۳.۴ درصد نوجوان مصرف کننده سیگار و ۱.۹ درصد نوجوانان مصرف کننده مواد دخانی بدون دود بوده اند.

لزوم فرهنگسازی برای پیشگیری از مصرف مواد دخانی

دکتر جندقی ضمن تاکید بر لزوم فرهنگسازی برای پیشگیری از مصرف مواد دخانی، بیان کرد: ما برنامه‌ های متعددی داریم اما والدین هم باید مراقب فرزندان خود باشند. در طرفی دستگاه ها و ارگان های مربوطه نیز باید وطایف خود را انجام دهد. اعلام این آمارها باید حساسیت ایجاد کند.

وی گفت: امیدواریم در مورد قوانین بازدارنده حوزه دخانیات همراهی بیشتری صورت گیرد که چند مورد مثال می زنم. مثلا فروش مواد دخانی به افراد زیر ۱۸ سال، فروش مواد دخانی توسط افراد زیر 18، فروش مواد دخانی در نزدیکی اماکن آموزشی و فروش نخی سیگار ممنوع است، هرکسی که می ‌خواهد این کالا را بفروشد باید مجوزهای لازم را کسب کند. بنابراین، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، سیستم قضایی کشور، نیروی انتطامی، تعزیرات حکومتی، وزارت کشور و شهرداری ها، همگی در قانون وظایفی دارند و امیدواریم بتوانیم جامعه عاری از دخانیات داشته باشیم.

وی گفت: همکاران بهداشت محیط ما هم با وجود مشکلات موجود، در حال بررسی و مقابله با بی ‌قانونی در این زمینه هستند.

فعالیت 20 هزار کنش گر حوزه دخانیات در محلات تهران

حمید صاحب، مدیرکل سلامت شهرداری تهران نیز با اشاره به فعالیت ۲۰ هزار نفر در محلات تهران به عنوان گروه کنش‌ گر در حوزه دخانیات، از وجود ۳۵۳ محله به عنوان خانه سلامت در شهر تهران خبر داد و گفت: خانه‌ های سلامت در موضوع مبارزه با دخانیات فعال هستند. مهمترین کار کانون مردمی، توانمندی مردم در راستای ارتقای سلامت و خودمراقبتی است./207

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 246607
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید